dossiers op orde

Belastingdienst

Hoe kan technologie de Belastingdienst ondersteunen bij dossiervorming?

Belastingdienst heeft moeite om dossiers op tijd af en compleet te krijgen. Dit leidt tot ongewenste situaties voor Belastingdienst zelf, maar ook burgers en bedrijven. Met behulp van onze Data Discovery Sprint verkennen we met Belastingdienst hoe we dit kunnen oplossen.

De uitdaging

Hoe krijg je dossiers tijdig en compleet op orde?

Berichtgeving over incomplete dossiers

Wanneer je als burger of bedrijf in Nederland het niet eens bent met een belastingaanslag, kun je bezwaar aantekenen. Als dat verzoek om bezwaar niet wordt goedgekeurd, kun je in beroep gaan bij de rechter. RTL stelde in 2023 hierover dat de Belastingdienst soms informatie achterhoudt voor de rechter. Door een onvolledig dossier bestaat het risico dat burgers en ondernemers in een ongelijke informatiepositie terecht komen waardoor ze zich niet goed kunnen verweren in beroep.

IBTD rapport “Rapport compleetheid van dossiers die naar de rechter gaan”

Het rapport beschrijft de wijze waarop de Belastingdienst de dossiers samenstelt en aanlevert bij de rechtbank. Uit het onderzoek kwamen een aantal verbeterpunten. Deze gaan onder meer over de kwaliteitsbeheersing en het lerend vermogen. Ook zijn er een aantal knelpunten benoemd die betrekking hebben op IT:

  • Het werken met een variëteit aan informatiebronnen met diverse autorisaties is omslachtig en tijdrovend
  • Er wordt uiteenlopend omgegaan met het (tijdelijk) opslaan van documenten
  • Het komt voor dat stukken helemaal niet vindbaar zijn
  • De gebruiksvriendelijkheid van verouderde systemen is beperkt

Verkenning naar slimme toepassingen

Met behulp van onze Data Discovery Sprint verkennen we met Belastingdienst hoe we dit kunnen oplossen. Dit doen we samen met de Directies Strategie, Kennis en Innovatie, Cognitieve Oplossingen en medewerkers van het Landelijke Inspectieteam. De centrale vraag luidt: “Hoe kunnen slimme toepassingen (bijvoorbeeld met kunstmatige intelligentie) medewerkers van Belastingdienst ondersteunen om sneller en efficiënter een dossier compleet te krijgen die naar de rechter gaan?”

Onze reis van onderzoek tot conceptcreatie en validatie

Data Discovery Sprint

Bij JoinSeven geloven we in een collaboratieve en iteratieve aanpak. Onze methodologie “Data Discovery Sprint” is ontworpen om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die echt waarde toevoegen aan de dagelijkse taken van ambtenaren. Door middel van onze Data Discovery Sprint vertaalden we de uitdaging en doelstelling in 4 maanden naar een volwaardige oplossing die aantoonbaar bijdraagt aan het het op tijd op orde krijgen van dossiers die naar de rechter gaan.

Meer over onze Data Discovery Sprint

Launch

In de Launch fase duik we diep in de dagelijkse uitdagingen en werkprocessen van ambtenaren. Door intensieve brainstorm- en observatiesessies met stakeholders konden we het ideale scenario schetsen en de optimale oplossing voor hun specifieke uitdagingen bepalen.

 

 

Validate

Met de Validate fase ontwerpen we concepten en interfaces en leggen we deze voor aan ambtenaren. Met Directies Innovatie en Cognitieve Oplossingen maken we ook de haalbaarheid en levensvatbaarheid van de concepten concreet.